Veelgestelde vragen over het SNL Portaal

6 september 2020

Al onze SNL-leden die zich aangemeld hebben voor het ‘Bosgroepen SNL Portaal’, hebben vanaf woensdag 9 september toegang tot deze nieuwe website. Hieronder vindt u vragen die u mogelijk heeft, met bijbehorende antwoorden. Dit overzicht is een dynamisch document dat we regelmatig bijwerken of aanvullen. Staat uw vraag er niet bij? Laat het ons dan zeker weten via snlportaal@bosgroepen.nl zodat wij u van het juiste antwoord kunnen voorzien.

ALGEMEEN

1. Wat is het SNL Portaal precies?
Het SNL Portaal is een website die de Bosgroepen hebben ontwikkeld voor de leden die SNL hebben. Het is dus een digitale, online omgeving, waar u via een speciale inlogprocedure toegang krijgt tot de persoonlijke SNL-gegevens van uw eigendom(men).

2. Wat kan ik precies met het SNL Portaal?
U vindt in het SNL Portaal de volgende informatie:

  • Welke SNL-aanvragen er voor uw eigendom(men) zijn aangevraagd;
  • Waar de beheertypen van de betreffende aanvragen liggen;
  • Op welke bedragen u per subsidieaanvraag of totaal recht heeft.

Rapportages en kaarten
Daarnaast kunt u via het SNL Portaal eenvoudig rapportages downloaden. Zowel bij een uitbetalingsjaar als het overzicht van een specifieke aanvraag kunt u overzichten genereren. Deze worden live voor u gegenereerd op het moment dat u ze oproept en weerspiegelen daarom de stand van zaken in de database op dat moment. Mocht er iets wijzigen aan uw aanvraag, dan verandert dus automatisch de rapportage die u op een bepaald moment aanmaakt.

Er kunnen de volgende rapportages en kaarten gegenereerd worden:

  • Een overzichtsrapportage als pdf, van een specifiek uitbetalingsjaar of van het eerste aanvraagjaar;
  • Kaartbijlagen per uitbetalingsjaar, aanvraag en per perceel;
  • Overzichtstabel of beheereenhedenoverzicht als excelbestand van beheereenheden en daarbij behorende oppervlaktes en tarieven.


3. Wat is het verschil tussen een uitbetalingsjaar en aanvraagjaar?

In het portaal worden verschillende termen gebruikt die allemaal verwijzen naar een jaartal, maar een specifieke betekenis hebben. We leggen het hieronder uit met een voorbeeld:

  • Het eerste jaar van een aanvraag noemen we het aanvraagjaar. Als uw aanvraag loopt van januari 2020 tot en met eind december 2025, dan noemen we 2020 het aanvraagjaar. In werkelijkheid is de aanvraag natuurlijk al in 2019 voor u gemaakt en ingediend, maar we noemen het eerste (beheer)jaar van een aanvraag het aanvraagjaar.
  • De eerste uitbetaling van deze aanvraag volgt na het eerste beheerjaar. In 2021 wordt dus de beheervergoeding uitgekeerd over 2020. U krijgt uw geld dus achteraf. In uitbetalingsjaar 2020 is er geen uitkering over de aanvraag van (aanvraagjaar) 2020. Het eerste uitbetalingsjaar is 2021, waarin wordt uitgekeerd over het kalenderjaar 2020


4. Moet ik gebruik maken van het SNL Portaal?

Nee hoor, dat hoeft niet. Het is een extra service die we speciaal voor onze SNL-leden ontwikkeld hebben. Via het SNL Portaal hebben zij vanaf nu altijd de mogelijkheid om de gegevens van hun eigendommen digitaal in te zien. Maar maakt u liever geen gebruik van het SNL Portaal, dan is dat ook prima.

WERKWIJZE en TOEGANG

5. Ik heb nog geen toegang tot het SNL Portaal. Kan ik dat nu ook nog regelen?
Dat kan zeker. U kunt op ieder gewenst moment een account aanvragen voor uw SNL-eigendommen. Een account krijgen kan door een mail te sturen naar snlportaal@bosgroepen.nl
U vermeldt daarbij uw lidnummer en uw lidnaam en ontvangt vervolgens een verificatiemail met instructies. Dit kan even duren, maar doorgaans mag u binnen een week een reactie verwachten.

Mocht u meerdere personen willen aanmelden, bijvoorbeeld ook uw beheerder, geef dat dan ook aan in uw mail. Van die persoon hebben we een naam en e-mailadres nodig, zodat wij een apart verificatieproces kunnen opstarten om diegene toegang te verlenen.

6. Is er ergens uitgelegd hoe het SNL Portaal precies werkt?
Ja, er is een handleiding gemaakt waarin de basisstappen staan beschreven. Deze vindt u hier op onze website. Het is een dynamisch document, vandaar dat wij hem digitaal op de site voor u klaar hebben gezet. Zo heeft u altijd de juiste versie.

7. Kan ik ook anderen toegang verlenen tot mijn gegevens?
Ja, dat kan. De eigenaar bepaalt wie er toegang heeft tot de SNL-gegevens van de eigendom(men). Meer mensen toegang verlenen kan dus. Bijvoorbeeld aan een beheerder. Alleen de eigenaar kan dat aan ons doorgeven via snlportaal@bosgroepen.nl met vermelding van de naam van degene die toegevoegd moet worden aan het Portaal en bijbehorend e-mailadres. Die persoon ontvangt vervolgens een verificatiemail.

Let op:
Heeft u als eigenaar naast uzelf nog meer mensen toegang gegeven, dan is het belangrijk dat u ons op de hoogte brengt van eventuele wijzigingen. Dus als iemand het beheer niet meer voor u doet, en u wilt de toegang tot het SNL Portaal stopzetten, neem dan even contact met ons op. U kunt uw wijzigingen eenvoudig doorgeven via snlportaal@bosgroepen.nl

TECHNISCH

8. Werkt het SNL Portaal op alle internetbrowsers?
Ja. In principe zou u op iedere gewenste browser in moeten kunnen loggen en uw gegevens moeten kunnen zien.

9. Wilt u terug naar de startpagina?
Wilt u na het inzien van een detailpagina weer terug naar de startpagina van het SNL Portaal? Klik dan op het witte ‘Bosgroep-boompje’, links in de blauwe balk bovenaan de pagina van het SNL Portaal.

10. Kan ik altijd en overal inloggen en op alle apparaten?
Ja, het SNL Portaal is een website. U kunt dus altijd inloggen als u de beschikking heeft over internet en uw inloggegevens. Het SNL Portaal is bovendien via ieder apparaat te bekijken. Dus ook op uw tablet of mobiele telefoon.

11. Is het SNL Portaal goed beveiligd?
Ja. Het SNL Portaal is zorgvuldig beveiligd. Er is een speciale koppeling gemaakt met uw e-mailadres. Dat betekent dat niemand anders uw gegevens kan inzien, behalve u en de Bosgroepen. Het advies is om niet standaard ingelogd te zijn op het SNL Portaal en uw computer het wachtwoord ook niet te laten onthouden.

Let op:
Heeft u naast uzelf nog meer mensen toegang gegeven, dan is het belangrijk dat u ons op de hoogte brengt van eventuele wijzigingen. Dus als iemand het beheer niet meer voor u doet, en u wilt de toegang tot het SNL Portaal stopzetten, neem dan even contact met ons op. U kunt uw wijzigingen eenvoudig doorgeven via snlportaal@bosgroepen.nl

12. Ik krijg steeds een foutmelding bij het inloggen, terwijl ik volgens mij de juiste gegevens gebruik. Wat moet ik doen?
Neem in dat geval contact met ons op, zodat we kunnen kijken waar het probleem zit. Het makkelijkste is om ons via snlportaal@bosgroepen.nl uit te leggen welke melding u krijgt en wanneer. Dan proberen we u zo snel mogelijk te helpen.

13. Ik zie niet al mijn eigendommen terug in het systeem. Hoe kan dat?
Het SNL-portaal laat alleen uw terreinen zien waar een SNL-aanvraag op rust. Er kunnen verschillende redenen zijn dat een terrein niet in aanmerking komt voor SNL-beheersubsidie. Als u denkt dat er iets niet klopt geef dan via snlportaal@bosgroepen.nl door welke eigendommen u mist. Dan kunnen wij nakijken waarom ze niet zichtbaar zijn in het portaal.

14. Ik zie geen of niet alle bedragen in de excelsheet die ik in het Portaal heb opgevraagd. Ik zie deze tekens: ####. Wat is er aan de hand?
Dat betekent dat de bedragen op dit moment niet in de kolom passen. De kolom is te smal voor de hoeveelheid cijfers. U kunt dat heel eenvoudig oplossen door de kolom iets breder te maken. Dan ziet u de bedragen vanzelf verschijnen. Klik hier voor een uitleg om de kolommen breder te maken.

OVERIG

15. Bouwen jullie het SNL Portaal nog verder uit?
Ja. In de toekomst zullen er nog meer mogelijkheden/functionaliteiten in het portaal ontwikkeld worden. Zodra die beschikbaar zijn in het portaal, zullen wij u daarover informeren.

16. Staat uw vraag hier niet bij?
Mocht uw vraag hier nog niet bij staan, laat het ons dan gerust weten via: snlportaal@bosgroepen.nl

labels: , , ,

gerelateerd